Ung och galen? (varning: långt inlägg)

2010-01-31 | 06:29:50
I onsdags träffade jag underbaraste Jenny ett par timmar. Att träffa Jenny är för mig helt ja vad ska man säga, underbart? Jag kan vara mig själv samtidigt som jag kan prata med henne om allt och när hon säger att hon förstår, då menar hon verkligen det och jag litar på henne till 100%. Hon är en sån där människa det inte går att göra något annat än att tycka om helt enkelt!

Med sig i onsdags hade hon en present, boken Ung och Galen?. Har inte börjat läst ännu då jag väntar på glasögonen då jag inte längre knappt kan läsa mer än 2 sidor för att sedan tvingas lägga ifrån mig boken, men jag har börjat bläddra lite i den i alla fall.

Längst bak i boken fanns där länkar till olika hemsidor och liknande, mötesplatser osv för bl.a barn som lever med en psyktiskt sjuk förälder eller föräldrar. Och jag tänker inte göra någon hemlighet av att vi av 5 personer i ´familjen är 4 som lider av depression i olika "grader".

I alla fall klickade jag mig in på denna mötersplats just för att titta var det var. Där fanns bland annat en kategori som handlade om just psykiska sjukdomar. Man kunde sedan välja och läsa om dessa i den  utsträckning det gällde en själv. Jag valde då att läsa om depressioner då det är vad som finns i denna familj, men det fanns även att läsa om självskadebeteden, ångest osv.

Att läsa den texten som stod där var för mig så...jag kan inte beskriva känslan som jag fick inom mig när jag läste den helt enkelt. Denna var dock riktade till barn som lever med deprimerade föräldrar och skriven på ett väldigt lättläst sätt men ändå, läser man den är det inte svårt att förstå vad en depression egentligen handlar om...



Alla människor kan känna sig nere och ledsna
ibland. Det kan ha hänt något sorgligt eller man kan ha svårigheter i livet som man inte klarar av. Det är naturligt att sörja och ett viktigt sätt att reagera på för att kunna gå vidare i livet.  Efter en tids sorg brukar man hitta nya sätt att leva på.

Sjukdomen depression är däremot långvarig. En person som är deprimerad är mycket ledsen och trött länge. Det är mer än en naturlig reaktion på svårigheter i livet. En person kan bli deprimerad utan att det hänt något speciellt alldeles innan.

Det finns olika sorts depressioner och det finns olika sätt att reagera på. En depression kan vara lättare eller svårare. Det kan vara skillnad på hur män och  kvinnor reagerar.

Den som är riktigt djupt deprimerad kan nästan helt sluta upp att göra saker och tankarna slutar nästan att fungera. Det blir svårt att göra enkla saker som att gå upp på morgonen och tvätta sig eller att laga mat. Man orkar inte bry sig om hur det går för sina barn eller hur det går med jobbet. Det går inte att känna sig glad.

En som är deprimerad kan sluta att tycka om sig själv. Man kanske tänker att allt man har gjort är dåligt och att man aldrig kommer att klara av att göra något bra. Under tiden man är deprimerad kan man inte hoppas att livet ska bli bättre.

En deprimerad person tänker mycket på döden. Tankarna handlar ofta om att man inte är värd att leva. Det finns risk för att man försöker att ta sitt liv.


Det jag insett är att man aldrig får ge upp hoppet, även i de tuffaste stunder.

Keep on going♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: