När jag sysselsätter mig

2009-09-29 | 17:00:29

På dagarna försöker jag sysselsätta mig så mycket som möjligt, då det oftast håller jobbiga tankarna, eller de som får de jobbiga tankarna att komma. Så när jag sysselsätter mig bakar jag. Herregud vad jag har bakat genom dessa 3 år, speciellt i våras, då det varje dag gjordes minst 2 satser cupcakes per dag, förvånar mig inte om alla i familjen la på sig ett par x-tra kilon^^'

Och igår var det dags igen. Dock var jag på tok för trött för att göra något avancerat.
Så jag bakade Ananaspaj, en paj jag verkligen måste rekomendera! Den är så där lagomt söt och helt underbar, enkel att göra och åhh ja, ni måste prova!

Ananaspaj

Skalet:

150 gram smält smör/maragarin
3 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 tsk bakpulver

Fyllning:

2 dl creme fraich
3/4 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg

Gör så här:

• Sätt ugnen på 175 C

Smält smöret, och rör med mjölet, sockret och bakpulvret ihop det till en "lös" deg

Tryck ut pajdegen i en ugnsäker, rund form.

• Blanda i en ny bunke, creme fraich, sockret, vaniljsockret och de 2 äggen, vispa ihop med elvisp till en lös (väldigt lös) smet.

• Häll över smeten i pajskalet och sätt in pajen i ugnen, låt gräddas i ca 45 minuter eller tills smeten blivit fast

• Låt svalna och servera tillsammans med vaniljglass, låt det smaka! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: