Bland den bästa men ändå den mest jobbiga

2009-07-28 | 18:50:39
Den är 532 sidor lång. Den är skriven av Jostein Gaarder. Den är otroligt filosofisk bok. Självklart pratar jag om Sofies Värld.

Jag har läst 65 sidor. Jag tycker den är så otroligt unik, så bra! Men samtidigt är den jobbig. Inte på ett dåligt sätt. Frågor man tänkt på innan man läst boken förstoras bara. Varför är det så...

Sen kom det här stycket. Ja de flesta vet väl om att om du besöker en läkare och berättar för henne/honom om ditt problem får då inte läkaren föra detta vidare till någon annan, än kanske vid rådfrågning av en kollega osv. Ja, han får precis inte sitta vid middagsbordet hemma och berätta om hur du kommit till honom med ditt problem, och vad du heter och så vidare och så vidare. Detta kallas tystnadsplikt.

Läkare får heller inte skriva ut narkotika, det vill säga mediciner du inte behöver. Vilket många av oss tycker är självklara saker.

Men hur länge har den här "regeln existerat", hur många år har läkare fått rätta sig efter detta? Själv skulle jag tippa på ett par århunrande, max.  Och det har varit en fråga jag tänkt på förut och genom att bara ha läst dessa 65 sidor haar jag fått svaret, ur detta stycke:

" Hippokrates krävde av sina elever att de skull svära föjande ed:
Efter omdöme och förmåga skall jag föreskriva diet till nytta för de sjuka och skydda dem mot all skada och oförett- Jag skall icke ge någon gift, ens på begäran, eller råda någon frisk att använda detta; ej heller skall jag ge kvinna fosterföredrivande medel till inläggning. I renhet och god vandel vill jag tillbringa mitt liv och utöva min konst.
Stensitt skall jag förvisso icke göra utan överlåter det år dem som befattar sig därmed.
När jag går in i ett hus, är det för de sjukas vallfärd och jag skall avhålla mig från varje medveten orätt och särskilt från sexuellt umgänge med kvinna eller man, såväl fri som slav.
Vad jag under utövandet av mitt yrke och även utom yrket under umgänge med mina medmänniskor sett eller hört, och som kanske ej är lämpligt att spridas, skall jag förtiga såsom det aldrig sagts.
Om jag obrottsligt håller denna min ed, så må det förunnas mig att få njuta av livet och min konst, alltid ärad och aktad: Kränker jag den och blir menedare, må motsatsen bli mitt öde!"

Kanske bör det nämnas att Hippokrates levde för ca 2400 år sedan!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar: